Att nå studerande som behöver stöd

Att nå de studerande som behöver stöd är en nyckelfaktor i genomförandet av handlednings- och välfärdstjänsterna. En särskilt kritisk fråga är hur man ska nå de studerande vars egna resurser inte ens räcker till för att söka hjälp. Den servicebaserade kommunikationen kan granskas med en dimension av proaktivitet och reaktivitet, å andra sidan från förebyggande information riktad till alla till mer behovsorienterade identifierade studerandegrupper och till reaktiv kommunikation riktad till och nå ut till dem som behöver individuellt stöd. Detta identifierades särskilt under Covid-19-pandemin, då undervisningen och handledningen samt kommunikationen till de studerande i sin helhet överfördes till digitala miljöer under våren 2020. En del av de studerande verkade "försvinna" utom räckhåll för det stöd som högskolorna erbjuder. Dessutom var det svårt att få deltagare till nya webbtjänster och -evenemang trots aktiv marknadsföring. Utifrån detta har högskolorna utvecklat studerandekommunikationen och metoder för att nå de studerande. I databanken finns information om denna praxis och dessa material.

Lähteet

Hirvonen, M., Kinnunen, T., & Åkermarck, M. 2020. Saavutettava viestintä: Yhteiskunnallista yhdenvertaisuutta edistämässä. Gaudeamus.

Karabenick , S. A., & Berger, J. L. (2013). Help seeking as a  self-regulated learning strategy. In H. Bembenutty, T.J. Cleary & A.  Kitsantas (Eds.) Applications of  Self-Regulated Learning across Diverse Disciplines. Information Age Publishing. Pp. 237-261

Korkeamäki, J. & Vuorento, M. 2021. Ilmoitettujen terveys- ja toimintarajoitteiden vaikutus korkeakouluopiskeluun. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 16.

Koivuranta, S. 2023. Opintojen sujuvuuden ja saavutettavuuden kokemukset. Opetus- ja kulttuuriministeriö.

Karvi. 2020b. Poikkeuksellisten opetusjärjestelyjen vaikutukset tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumiseen. Osa II: Kansallisen arvioinnin tuloksia, 17.6.2020. Karvi. Tiivistelmät 18:2020. https://karvi.fi/app/ uploads/2020/06/KARVI_T1820.pdf Karvi (2020a).

Karvi. 2023. Korkeakoulupedagogiikan tila ja uudistaminen –arviointi.

Nousiainen, J. 2023. Autismikirjon korkeakouluopiskelijoiden kokemuksia tukimuodoista korkeakoulussa. Saatavissa Autismikirjon korkeakouluopiskelijoiden kokemuksia tukimuodoista korkeakoulussa - Theseus

Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2021:26 Marginaaliryhmät korkeakoulutuksessa: opiskelemaan hakeutuminen, opiskelukokemukset ja tulevaisuuden suunnitelmat. 

Perämäki, R., Kuosmanen, A., & Tuhkala, A. (2023). Perheellisten ja lapsettomien yliopisto-opiskelijoiden opintoihin kiinnittyminen keskellä koronaviruspandemiaa. Kasvatus, 54(-), 40–55.

Opiskelijat kaipaavat koronakriisin hoidossa selkeää ohjeistusta ja tunnetta siitä, että tilanne on hallinnassa - THL-blogi

Sivu päivitetty 23.1.2024