Stöd för studiefärdigheter och inlärningssvårigheter

Studiefärdigheterna har identifierats som ett centralt element i studieförmågan: de är en förutsättning för inlärning, planering och åstadkommande av studier. Inlärningssvårigheter är också en faktor som belastar välbefinnandet i studierna. I den senaste hälsoundersökningen för högskolestuderande hade 14,2 procent av respondenterna konstaterats ha inlärningssvårigheter eller en sjukdom eller skada som påverkar inlärningen. De vanligaste inlärningssvårigheterna hade konstaterats vara lässvårigheter hos 8 procent av respondenterna. Upplevelsen av inlärningssvårigheter kan avsevärt störa inlärningen eller främjandet av studierna. Å andra sidan har alla studerande nytta av att stöda sina studiefärdigheter och alla nya studerande har inte tillräckliga färdigheter för högskolestudier. Proaktivt stöd för akademiska studiefärdigheter samt specialpedagogiskt stöd för inlärningssvårigheter utgör ett kontinuum av pedagogiska metoder och handledningsmetoder med vilka man kan stöda alla studerandes inlärning och studiernas framskridande. I databanken finns material som producerats vid olika högskolor samt beskrivningar av god praxis, bland annat stöd för studiefärdigheter och verktyg för självutvärdering.

Lähteet

Kohti saavutettavampaa korkeakoulutusta ja korkeakoulua. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2021:35. Saatavissa Kohti saavutettavampaa korkeakoulutusta ja korkeakoulua - Valto (valtioneuvosto.fi)

Korkeakouluopiskelijoiden terveys- ja hyvinvointitutkimus Korkeakouluopiskelijoiden terveys- ja hyvinvointitutkimus (KOTT) - THL

Korkeamäki, J. (2022) Tutkimustietoa korkeakouluopiskelijoiden oppimisvaikeuksista ja tuen muodoista. Esitys KOHO-webinaarissa Opiskelutaidot ja tukea tarvitsevien tavoittaminen 12.10.2022

Rinne, H., Korkeamäki, J. & Villa, T. (2021) Korkeakouluopiskelijoiden koetut oppimisvaikeudet ja niiden yhteys elämän eri osa-alueisiin. Kuntoutus 44(1), 24–36.

Saavutettava opetus ja opiskelu –suositukset (n.d.) Saavutettava opetus ja opiskelu — ESOK

Lisätietoja

Erilaisten oppijoiden liitto. Saatavissa Erilaisten oppijoiden liitto ry - valtakunnallinen järjestö (eoliitto.fi)

Oppimisvaikeus.fi. Kuntoutussäätiö. Saatavissa Oppimisvaikeus.fi - oppimisvaikeus.fi

Tietoa oppimisvaikeuksista. 2023. Kuntoutussäätiö. Saatavissa https://kuntoutussaatio.fi/oppimisentuki/tietoa/tietoa-oppimisvaikeuksista/

Lähteet

Alaniska, H. (2024): Formaali vastavuoroinen vertaisoppiminen korkeakoulussa – kasvatustieteellinen kehittämistutkimus. Acta Universitatis Lapponiensis 367, ISBN 978-952-337-398-3, ISSN 1796-6310. Lapin yliopisto, Rovaniemi. 

Korhonen, V. 2017. Ensimmäisen vuoden opintoihin kiinnittymisen monet kasvot yliopistossa. Teoksessa: Korhonen, V., Annala. J. & Kulju, P. (toim.) Kehittämisen palat, yhteisöjen salat. Näkökulmia koulutukseen ja kasvatukseen. Tampere: Suomen yliopistopaino Oy – Juvenes Print, 87-109.

Sivu päivitetty 23.1.2024