Ledning och organisering av arbetet med studiehälsan
Utgångspunkten och målet för högskolornas arbete med studiehälsan är en välmående och studieduglig studerande. Studiehälsa av hög kvalitet grundar sig på högskoleutbildningens strategiska val genom att konkretisera de dokument och strukturer som styr verksamheten. Utifrån dessa ordnas, följs, utvärderas och utvecklas det egentliga arbetet med studiehälsan och -tjänsterna. Av intervjuerna inom KOHO-nätverket framgår att ledningens systematiska engagemang i studiehälsan varierar vid olika högskolor. Vid högskolorna har man identifierat vikten av de studerandes välbefinnande och det beaktas också när strategier utarbetas. På verksamhetsstyrningsnivå har högskolorna olika handlingar och organisationssätt som stöder främjandet av välfärden. Nivån på genomförandet är en servicehelhet som blir mer real för alla de studerande och multifunktionella aktörer. Det finns stora variationer i högskolorna, vilket delvis återger de strategiska riktlinjerna och verksamhetsstyrningen. Ett kritiskt utvecklingsobjekt kan anses vara nivån på uppföljningen, utvärderingen och utvecklingen av verksamheten, som förverkligas i mycket varierande grad både mellan högskolornas tjänster och högskolornas verksamhetsmodeller. Frågor som gäller ledningen och organiseringen av välfärdsarbetet granskas också i databankens innehåll.