Multiprofessionellt samarbete

Vid organiseringen av styrningen vid högskolorna har man konstaterat att det finns olika modeller från en centraliserad modell för styrningsfunktioner till en modell för decentraliserade funktioner, där den differentierade handledningsexpertens roll och samarbetet med undervisningspersonalen varierar. Särskilt stödet för studerandenas välbefinnande har uppmärksammats först under en mycket kort tid och service- och verksamhetsfältet söker sin form. Utifrån en enkät inom KOHO-nätverket karakteriseras välfärds- och handledningsarbetet av ett brett spektrum av uppgiftsbenämningar (45 olika benämningar). Fyra områden kan identifieras som differentierade handlednings- och välfärdsexperter: individuellt stöd och stöd i grupp, utvecklingsuppgifter samt särskilt konsultativt stöd för undervisningspersonalen. Differentierade experter samarbetar också med aktörer utanför högskolorna, t.ex. SHVS, för att främja de studerandes välbefinnande. Utifrån de intervjuer som gjordes vid KOHO verkar studievälbefinnandet kräva att högskolornas ömsesidiga systematiska tjänster utvecklar uppgifterna och samarbetsmodellerna för aktörerna inom studievälbefinnande. Databanken innehåller beskrivningar av de differentierade expertuppgifterna inom studiehälsoarbetet samt modeller för multiprofessionellt samarbete.

Lähteet

Hautala, T., Helander, J., & Korhonen, V. (2020). Opintojen ohjauksen organisointi suomalaisissa ammattikorkeakouluissa – kokonaisvaltaista ohjausta vai hajautettuja toimia? Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 22(3), 48-67. Opintojen ohjauksen organisointi suomalaisissa ammattikorkeakouluissa – kokonaisvaltaista ohjausta vai hajautettuja toimia? - pdf (journal.fi) 

Lavikainen, L. & Tiilikainen, R. (2023) "Kyllähän korkeakoulujen opiskeluhyvinvointi on tosi villi kenttä": kuraattorin rooli opiskeluhyvinvoinnin tukemisessa korkeakouluissa.  Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu. AMK-opinnäytetyö. https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110128394