Opiskeluhyvinvointityön johtaminen ja organisointi
Korkeakoulujen opiskeluhyvinvointityön lähtökohtana ja tavoitteena on hyvinvoiva ja opiskelukykyinen opiskelija. Laadukas opiskeluhyvinvointi pohjautuu korkeakoulutuksen strategisista valinnoista konkretisoituen toimintaa ohjaaviin dokumentteihin ja rakenteisiin. Näiden pohjalta järjestetään, seurataan, arvioidaan ja kehitetään varsinaista opiskeluhyvinvointityötä ja -palveluja. KOHO-verkoston haastatteluista ilmenee, että johdon systemaattinen sitoutuminen opiskeluhyvinvointityöhön vaihtelee eri korkeakouluissa. Korkeakouluissa on tunnistettu opiskelijoiden hyvinvoinnin tärkeys ja se otetaan huomioon myös strategioita laadittaessa. Toiminnan ohjauksen tasolla korkeakouluilla on erilaisia hyvinvoinnin edistämistä tukevia asiakirjoja sekä organisoitumisen tapoja. Toteutuksen taso on kaikkein monitoimijaisin ja opiskelijoille reaalistuva palvelujen kokonaisuus. Tässä korkeakouluissa on paljon vaihtelua, mikä osittain palautuu strategisiin linjauksiin ja toiminnanohjaukseen. Kriittisenä kehittämiskohteena voidaan nähdä toiminnan seurannan, arvioinnin ja kehittämisen taso, joka toteutuu hyvin vaihtelevasti niin korkeakouluissa palvelujen kuin korkeakoulujen toimintamallien välillä. Hyvinvointityön johtamisen ja organisoinnin kysymyksiä tarkastellaan myös tietopankin sisällöissä.