Opiskeluhyvinvoinnin mittarit ja tutkimusperustaisuus hyvinvointityössä

Opiskelukyky- ja opiskeluhyvinvoinnin mittarit – tutkimusperustainen tarpeiden tunnistaminen, tulosten arviointi & seuranta 

Opiskeluhyvinvointityö ja sen kestävä, resurssiviisas kehittäminen edellyttää tutkimusperustaisuutta, jonka pohjalta voidaan kriittisesti arvioida toimintoja suhteessa opiskelijoiden hyvinvoinnin tilassa tapahtuviin muutoksiin. Opiskeluhyvinvoinnin systemaattinen tutkimusperustainen kehittäminen hakee edelleen muotoaan korkeakouluissa.

Tutkimusperustaisten mittareiden käytössä haasteena on niiden systemaattinen hyödyntäinen yksittäisten opiskelijoiden ohjauksessa, hyvinvointipalvelujen suunnittelussa ja toteutuksessa sekä arvioinnissa. Myös kansallista korkekoulujen välisestä yhteistyöstä voitaisiin tehokkaammin kehittää tutkimusperustaisuutta hyödyntämällä.

Tutkimusperustaisuudessa tunnistettavissa kolme eri tasoa

Ensimmäisellä tasolla (opiskelijan yksilötaso) tutkimusperustaisia mittareita käytetään interventioiden ja toimenpiteiden seuraamiseen. Tutkimusperustaisesti on myös kehitetty opiskelutaitoihin, opiskelukykyyn ja hyvinvoinnin kokemuksiin itsearvioinnin sähköisiä työvälineitä, joista opiskelija itse saa palautetta mutta joita voi hyödyntää myös ohjausprosesseissa.

Toisella tasolla (korkeakoulutaso) mittareita on hyödynnetty korkeakoulukohtaisissa opiskelijoiden hyvinvoinnin tilan seuranta- ja arviointikyselyissä. Tällaisia kyselyillä voidaan kohdentaa tiedon keruuta juuri kyseisen korkeakoulun ajankohtaisiin kysymyksiin.

Kolmannella tasolla (kansallinen taso) on käytössä kansallisia kyselyjä, joista on saatavissa vertailukelpoista tietoa yksittäisen korkeakoulun opiskelijoista suhteessa muihin. Valtakunnallinen Korkeakouluopiskelijoiden terveys- ja hyvinvointitutkimus (KOTT) tuottaa ainutlaatuista kattavaa ja säännöllistä tietoa opiskelijoiden hyvinvoinnista. Myös esimerkiksi kandipalautteessa on yliopistojen osalta hyvinvointia mittaavia kysymyksiä.

Kansallista vertailevaa tietoa opiskeluhyvinvoinnista

Säännöllisesti kansallista ja kattavaa vertailevaa tietoa opiskeluhyvinvoinnista tuottavat mm. kandipalautekyselyn hyvinvointikysymykset sekä kansallinen korkeakouluopiskelijoiden terveys- ja hyvinvointitutkimus KOTT (https://thl.fi/tutkimus-ja-kehittaminen/tutkimukset-ja-hankkeet/korkeakouluopiskelijoiden-terveys-ja-hyvinvointitutkimus-kott-). Laajassa tutkimuksessa selvitetään korkeakouluopiskelijoiden fyysisten ja psyykkisten, terveyttä, elintapoja, koettua hyvinvointia ja sosiaalisia suhteita sekä niihin vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi selvitetään opiskelukykyä ja siihen liittyvää tuen tarvetta sekä terveyspalvelujen käyttöä, laatua ja saatavuutta. Tutkimuksessa on myös vaihtuvia erityisteemoja kuten mm. vuonna 2021 koronaepidemian vaikutukset, oppimisvaikeudet sekä opiskelu-uupumusta ja -intoa. Tutkimuksesta vastaa ylioppilaiden terveydenhuoltosäätiö (KOTT).

Yliopistojen kandipalautekysely tarjoaa niin ikään kansallisesti vertailevaa tietoa opiskeluhyvinvoinnista. Ammattikorkeakoulusta valmistuvien kansallisessa opiskelijoiden AVOP-kyselyssä opiskeluhyvinvointiin liittyviä kysymyksiä ei ole.

Korkeakoulukohtaisia kohdennettuja kyselyjä opiskelijoiden hyvinvoinnista ja opiskelukyvystä

Korkeakoulukohtaisella tasolla opiskeluhyvinvointia kartoittavissa ja seuraavissa käytänteissä on eroja. Pandemian myötä opiskeluhyvinvoinnin kysymyksiin on alettu kiinnittää enemmän huomiota ja osana OKM:n erityisavustuksella rahoitettuja toimenpiteitä toteutettiin myös erilaisia hyvinvointia mittaavia kyselyjä. Korkeakoulukohtaisesti on hyödynnetty kansallisen KOTT-tutkimuksen tuloksia, mutta myös kehitetty omia.

Opiskelukykymalli näyttäytyy toimivana työvälineenä opiskelukyvyn tilan arviointiin(https://www.yths.fi/palvelut/opiskeluyhteisotyo/opiskelukyky/). Opiskelukykymallia on hyödynnetty mm. Aalto-yliopiston AllWell-kyselyssä (https://www.aalto.fi/fi/palvelut/allwell-opiskelijakysely. Opiskelukykymallin jäsennys kohdentaa kyselyn myös korkeakoulun keinoihin tukea opiskelijan opiskelukykyä ja hyvinvointia tarkastelemalle opetukseen, ohjaukseen sekä opiskeluympäristöön liittyviä kokemuksia samalla kun saadaan tietoa opiskelijan omista voimavaroista ja opiskelutaidoista.

Tutkimusperustaisia opiskelijan itsearvioinnin ja ohjauksen välineitä

Tutkimusperustaisuus ulottuu myös varsinaiseen ohjaus- ja hyvinvointityöhön sekä opiskelijan että ohjaajan työvälineisiin. Opiskelijan itsenäiseen työskentelyyn on kehitetty erilaisia tutkimusperustaisia itsearviointi- ja self help -työkaluja esimerkiksi opiskelutaitojen ja oppimisen itsesäätelyn arviointiin. Esimerkiksi Opiskelijan Taitokartta verkkopohjaisena työvälineenä tukee opiskelijan opiskelutaitojen itsearviointia ja antaa opiskelijalle välitöntä palautetta sekä ohjausta mahdollisesti tarvittavan palvelun ja tuen äärelle (https://www.jyu.fi/fi/opiskelijalle/kandi-ja-maisteriopiskelijan-ohjeet/opiskeluhyvinvointi/opiskelun-taitokartta). Itsearviointivälineissä olennaista onkin se, että opiskelija saa tutkimusperustaisiin mittareihin perustuvista kyselyistä palautteen sekä tämän palautteen pohjalta ohjausta eteenpäin.

Tutkimusperustaisesti on kehitetty erilaisia työvälineitä ohjaukseen ja opiskeluhyvinvointityöhön. Näissä tutkimustiedon avulla on rakennettu pedagogisia ja ohjauksellisia yksilö- sekä ryhmäinterventioita, ryhmäohjausprosesseja ja työpajoja. Monipuolisimmillaan tällaiset tutkimusperustaiset työvälineet tukevat niin opiskelijan itsenäistä työskentelyä, yksilöohjausta kuin ryhmässä työskentelyä. Yksi tällainen yksilöllisen ja ohjatun työskentelyn väline on Opiskelijan Kompassi (https://www.jyu.fi/fi/opiskelijalle/kandi-ja-maisteriopiskelijan-ohjeet/opiskeluhyvinvointi/opiskelijan-kompassi-verkko-ohjelma).

Tarvetta korkeakoulujen kansalliselle yhteistyölle

KOHO-verkostossa on tarkasteltu yhteisesti kaikkia eri tasojen tutkimusperustaisia mittareita niin vertailevan kansallisen tuottamisessa kuin käytännön opiskeluhyvinvointityössä. Yhteisessä työskentelyssä on selkeästi tunnistettu tarve yhteiseen työhön tutkimusperustaisuuden hyödyntämisessä. Korkeakoulut ovat profiileiltaan erilaisia niin tutkimusalojen kuin koulutusohjelmien ja pedagogisen erityisosaamisen näkökulmasta, mikä heijastuu myös siihen, kuinka korkeakoulukohtaisesti erilaisia tutkimusperustaisia työvälineitä opiskeluhyvinvoinnin seurantaan, arviointiin ja kehittämiseen on ollut mahdollista hyödyntää.

On myös tunnistettu erilaisia koeteltuja ja validoituja mittareita, joita voitaisiin myös hyödyntää opiskeluhyvinvointityön kehittämisessä suhteessa laajempiin tavoitteisiin. Esimerkiksi tunnistettu huoli opiskelijoiden osallisuudesta peilautuu laajempaan yhteiskunnalliseen keskusteluun, mihin THL:n kehittämä osallisuusindikaattori voisi tuoda työvälineen tunnistaa ja tarkastella osallisuuden kysymyksiä korkeakouluopintojen aikana. KOHOssa on myös tunnistettu potentiaali, mitä yhteistyö YTHS:n esimerkiksi ensimmäisen vuoden opiskelijoiden terveyskyselyn tuloksien hyödyntämisessä yhteistyössä voisi tuoda opiskelijoiden hyvinvoinnin edistämiseen.

Lähteet

AllWell?-kyselyn perusta ja hyödyntäminen opiskeluhyvinvointityössä | Avointen oppimateriaalien kirjasto | JYKDOK (finna.fi)

Kunttu, K. (2022). Opiskelukykymalli Opiskelukyky on opiskelijan työkykyä - YTHS

Osallisuusindikaattori Osallisuusindikaattori mittaa osallisuuden kokemusta - THL

Toom, A., Heide, T., Jäppinen, V., Karjalainen, A., Mäki, K., Tynjälä, P., Huusko, M., Nurkka, N., Vahtivuori-Hänninen, S., & Karvonen, A. (2023). Korkeakoulupedagogiikan tila ja uudistaminen -arviointi. Kansallinen koulutuksen arviointikeskus. Julkaisut / Kansallinen koulutuksen arviointikeskus, 22:2023.

Valtakunnallinen korkeakouluopiskelijoiden terveys- ja hyvinvointitutkimus (KOTT) Korkeakouluopiskelijoiden terveys- ja hyvinvointitutkimus (KOTT) - THL